OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

VZP - Jak je to se sponzorskými dary u gynekologů?

Je třeba zdůraznit, že poskytnutím sponzorského daru nelze podmiňovat ani registraci u gynekologa nebo jiného poskytovatele zdravotních služeb, ani samotné ošetření. Takové jednání by mělo charakter hrubého porušení smluvního vztahu. Jen sponzorské dary, které žena poskytne skutečně na bázi dobrovolnosti, jsou v pořádku.

To, že lékař si nemůže sponzorský dar vynucovat a podmiňovat tím registraci a ošetření, nabývá na důležitosti především v souvislosti s tím, že v lednu 2014 se zahajuje projekt adresného zvaní ke screeningovým programům. V jeho rámci jsou gynekologové jedním z nejdůležitějších článků – při preventivních prohlídkách odebírají tkáňový vzorek z děložního hrdla a zajišťují jeho cytologické vyšetření v laboratoři, odesílají ženy na mamografické vyšetření a mohou přímo provádět i test odhalující skryté krvácení do stolice. Lze přitom předpokládat, že na adresnou pozvánku na onkologický screening budou v nemalé míře reagovat právě ženy, které u gynekologa již dlouho nebyly, resp. u žádného ani nejsou registrovány. A takových žen je jen u VZP přibližně 25 % – ve skupině pojištěnek nad 15 let evidujeme 75% proregistrovanost. Za nově registrovanou pojištěnku (která nebyla v péči daného gynekologa minimálně 2 předchozí roky) platí VZP nad rámec celkové úhrady lékaři bonifikaci ve výši 200 Kč.

Podobně jako problém "sponzorských darů" se v gynekologických ambulancích vyskytuje placení "poplatku za nadstandard". Tento poplatek, většinou roční, ale bývá konkrétně zkalkulovaný, lékař mívá ceník nadstandardních služeb vyvěšený v čekárně a žena za zaplacenou částku obdrží řádný platební doklad. Pokud by tomu tak nebylo a lékař by touto formou vybíral finanční částky za léčebnou péči hrazenou zdravotní pojišťovnou, porušoval by tím ustanovení smlouvy o poskytování zdravotní péče a její následné úhradě, kterou s pojišťovnou uzavřel. V takovém případě by bylo vhodné, aby se pacientka obrátila se stížností, resp. se žádostí o přešetření tohoto jednání na svou zdravotní pojišťovnu. 

Připomínáme, že na každou částku vybranou v hotovosti má lékař povinnost vystavit pacientovi pokladní doklad, ze kterého je patrna nejen její výše, ale především důvod, proč byla hotovost požadována. Pokud by vám takový doklad nebyl automaticky vydán, požádejte si o něj.

Zdroj: VZP

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.