OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Kdy (ne)platit u zubaře

Zubní lékař, který provede akutní ošetření a vyšetření neregistrovaného pacienta v průběhu své pravidelné ordinační doby, od něj nemůže vybírat regulační poplatek za pohotovostní službu ve výši 90 Kč. 

Dříve to však bylo jinak, což souvisí s tím, jak se měnilo znění příslušných paragrafů o regulačních poplatcích v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. Původně se devadesátikorunový regulační poplatek platil za pohotovostní službu (včetně stomatologické) poskytnutou v sobotu, neděli nebo ve svátek a v pracovních dnech v době od 17.00 hod. do 7.00 hod., pokud nedošlo k následnému přijetí pojištěnce do ústavní péče.

V současné době však zákon o veřejném zdravotním pojištění časové omezení neuvádí: „Pojištěnec, anebo za něj jeho zákonný zástupce, je povinen hradit poskytovateli regulační poplatek ve výši 90 Kč za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství“. Ve vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve znění pozdějších předpisů, pak je specifikováno, že „pojištěnec hradí poplatek za využití pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství v době mimo pravidelnou ordinační dobu poskytovatele, pokud nedojde k následnému přijetí pojištěnce do lůžkové péče“.

Pravidelnou ordinační dobou je přitom míněna ordinační doba nahlášená zdravotní pojišťovně a uvedená v Příloze č. 2 Smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb. Údaj o ordinační době má pak poskytovatel zdravotních služeb umístit tak, aby tato informace byla přístupná pacientům (např. na dveřích ordinace nebo na budově, kde ordinace je).

Jestliže vám tedy zubní lékař provedl akutní ošetření a vyšetření v průběhu své pravidelné ordinační doby, neměl právo vybrat regulační poplatek ve výši 90 Kč za pohotovostní službu, i když nejste "jeho" pacient. 

Vzhledem k tomu, že podle dotazu lékař požadoval "navíc" regulační poplatek, připomínáme, že má-li lékař smluvní vztah se zdravotní pojišťovnou pacienta, má povinnost nabídnout mu nejdřív variantu ošetření, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění, i když jde o pacienta, který u něj není registrovaný. V případě, že nemá uzavřenou smlouvu se zdravotní pojišťovnou pacienta, je z veřejného zdravotního pojištění hrazena pouze akutní, neodkladná péče. Více informací najdete na www.vzp.cz/stomatologie. 

zdroj: VZP