Jak požádat o prominutí penále u VZP?

V jakých případech je možno požádat o prominutí penále, resp. jaké důvody pojišťovna uznává? 

Žádost o prominutí, resp. snížení penále může plátce pojistného (ev. jeho zákonný zástupce, opatrovník nebo zmocněnec na základě plné moci) podat ve všech případech, kdy je penále vyměřeno. Totéž se týká pokut či přirážek k pojistnému. Tato tzv. žádost o odstranění tvrdosti zákona se podává písemně, nebo ústně do protokolu, anebo v elektronické podobě. Může být použit formulář Žádost o odstranění tvrdosti. Zaměstnavatel a osoba samostatně výdělečně činná musí zároveň předložit Prohlášení k žádosti o odstranění tvrdosti na předepsaném formuláři.

V žádosti by měl plátce popsat důvody a okolnosti, které problém (většinou tedy vznik dluhu a následného penále) zapříčinily. Měl by uvést i všechny argumenty, které hovoří v jeho prospěch. Každá podaná žádost je posuzována individuálně a plátci je po zvážení všech skutečností penále buď prominuto, nebo prominuto částečně, anebo není prominuto. Vydané rozhodnutí v této věci je pak konečné.

Při rozhodování o odstranění tvrdosti se přihlíží zejména k situaci, kdy k nedoplatku na pojistném došlo kvůli tomu, že pojistné bylo uhrazeno omylem pod jiným variabilním symbolem nebo jiné zdravotní pojišťovně. Penále se rovněž běžně promíjí dědicům, na které přešla povinnost úhrady dluhu za zemřelého plátce ke dni jeho úmrtí. Jinak se zohledňují zejména vážné zdravotní, sociální a finanční důvody, které žadatel doloží. Podstatné pro prominutí, resp. snížení penále je také to, zda jde o ojedinělý či krátkodobý "prohřešek" plátce, který měl jinak dobrou platební morálku.

Je třeba si ale uvědomit, že na prominutí penále ani na jeho snížení není právní nárok. 

Žádost o odstranění tvrdosti může plátce podat nejpozději do nabytí právní moci platebního výměru, kterým bylo předepsáno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému. Žádost o prominutí penále předepsaného výkazem nedoplatků je třeba podat do osmi dnů od jeho doručení (tato lhůta je v poučení u výkazu nedoplatků vždy uvedena). Žádost o odstranění tvrdosti u penále vyčísleného vyúčtováním může plátce podat kdykoliv (a stejně tak dědic, na kterého přešla povinnost uhradit dluh na pojistném).

Zdravotní pojišťovna, resp. její příslušná regionální pobočka může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při uložení penále, jehož výše nepřesahuje 20 000 Kč. Rozhodčí orgán může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při uložení pokuty, vyměření přirážky k pojistnému nebo předepsání penále, jehož výše přesahuje 20 000 Kč. Žádosti k Rozhodčímu orgánu se podávají prostřednictvím regionální pobočky, která zahájila správní řízení a vystavila platební výměr anebo vydala výkaz nedoplatků.

O odstranění tvrdosti nelze rozhodnout a žádosti nebude vyhověno, jestliže plátce pojistného nezaplatil pojistné splatné do dne vydání rozhodnutí o prominutí pokuty, přirážky k pojistnému nebo penále, nebo pokud na plátce pojistného byl podán insolvenční návrh, či vstoupil do likvidace. Opožděně podaná žádost o odstranění tvrdosti (tj. po nabytí právní moci rozhodnutí, kterým byla uložena pokuta, vyměřena přirážka k pojistnému nebo předepsáno penále) bude odložena.

zdroj: www.vzp.cz